المقررات الدراسية لكلية الهنــدسة

  Course Module:  Operation Research  (ME46)

وصف المقرر الدراسي  لمادة بحوث عمليات

Course information

Operation Research (ME 463)

college of Engineering

Department of Mechanical Engineering

.Course code ME463

 

Course Description: Operations research helps student in solving problems in different environments that need decisions. The module convers topics that include Formulate mathematical models, linear programming, Transportation, and Assignment. Analytic techniques and computer packages will be used to solve problems facing business managers in decision environments. 

Textbooks

Title: Operations Research: Applications and Algorithms

Author: Wayne L Winston

Publisher: Indian University, 4th edition, 2004

References: https://stemez.com/subjects/science/1HOperationsReseach/1HOperationsReseach.php

Learning Outcomes

  • Knowledge and understanding

    • Students will be able to understand the characteristics of different types of decision-making environments and the appropriate approach to formulate real industrial problems.
  • Critical Thinking skills (thinking and analysis)
    • Students will be able to build and solve LPMs and NLPMs, Transportation Models and Assignment Models.
  • Communication skills (personal and academic).
    • Students will be able to design new simple models to improve decision –making and develop critical thinking and objective analysis of decision problems.
  • Practical skills
    • Students will be able to implement practical cases by collecting data about real industrial cases.
    • PREREQUISITES

GS 206, GS 200, ME 460 

GRADING AND EVALUATION

5% of the final grade for Assignment No.1 (Formulation of mathematical model)

5% of the final grade for Assignment No.2 (Linear Programming (LP) )

5% of the final grade for Assignment No. 3 (Graphical Solutions, Introduction to Graphical LP )

5% of the final grade for project Assignment No.4 (Simplex Method for Maximizing )

20% of the final grade for Midterm

60% of the final grade for Final exam

IMPORTANT DATES

ONE MIDTERM EXAM: TBA

FINAL EXAM: TBA

Course Module

X-Ray Diffraction MME 420

وصف المقرر الدراسي  لمادة حيود الأشعة السينية

 معلومات  المقرر

الكلية: الهندسة

القسم: علوم المواد والمعادن

اسم المقرر: X-Ray Diffraction

رمز المقررMME420

عدد الوحدات: 4 وحدات

نظرة عامة عن المقرر      Overview

یھدف ھذا المقرر إلى تعريف الطلاب بفيزياء الاشعاعات الكهرومغناطيسية  و  التعريف بخواص الاشعة السينية خواصها ومعايير الامان والحماية من اخطار الاشعاعات الذرية.  قانون براغ لتوصيف الاشعة السينية – وتطبيقات الاشعة السينية في حساب الاجهادات الداخلية ومعرفة الاطوار التركيبية للمواد البلورية .

المخرجات التعليمية    Intended Learning Outcomes (ILOs)

يدرك مدى اهمية الاشعة السينية وتطبيقاتها. وكيفية معرفة الاطوار التركيبية للمواد البلورية و القدرة على حساب الاجهادات الداخلية ثم استعمال خواص الاشعة السينية في قياس الجودة  للمنتجات المعدنية.

محتويات المقرر     Topics

خواص الاشعة السينية – الطيف المستمر والمميز– امتصاص الاشعة واختيار المصفيات – الوقاية من الاشعاع – البنية البلورية للمواد الهندسية – البلورات الحقيقية – الاسقاط الاستريوغرافي والقياسي  – حيود الاشعة – قانون براغ  – الحيود تحت الظروف المثالية والحقيقة واجهزة القياس – تعيين التركيب البلوري – قياس حجم الحبيبات الدقيقة للمساحيق – حساب شدة الاشعة المنبعثة من وحدة الخلية – معامل الانبعاث الذري – حساب معامل التركيب – التحليل الكمي والنوعي للمواد.

طریقة التدریس     Teaching Strategy

طريقة التدريس في هذا المقرر هي المحاضرات لشرح النظريات والمفاهيم وتعزيزها بالأمثلة والتطبيقات وايضا يُستخدم التجارب المعملية لترسيخ هذه المفاهيم.

التقییم                 Assessment   

الامتحان الجزئي (تحريري – 20%)

الأعمال (الحضور والغياب وواجبات منزلية – 10%)

الامتحان العملي (عملي – 20%)

الامتحان النهائي (تحريري – 50%)

Course Module

Heat Transfers 1 (ME 302)

وصف المقرر الدراسي  لمادة إنتقال حرارة 1

 معلومات  المقرر

الكلية: الهندسة

القسم: الهندسة الميكانيكية و الصناعية

اسم المقرر:  Heat Transfer 1

رمز المقرر: ME302 :

عدد الوحدات: 4 وحدات

نظرة عامة عن المقرر      Overview

یھدف ھذا المقرر إلى تعريف الطالب  بأساسيات طرق انتقال الحرارة و التعريف بتطبيقات  انتقال الحرارة  و التعريف بالمعادلات والقوانین المستخدمة فى حساب وتحلیل التوصيل الحراري عندما يكون الوسط مستقر و كذلك عندما يكون الوسط غير مستقر ويسهم في تعزيز الفهم للنظريات  و الطرق الرياضية المتعلقة بانتقال الحرارة والتي تعتبر كأساس لمقررات متخصصة في السنوات المتقدمة للطالب ضمن برنامج القسم حيث يصبح الطالب  قادرا على فهم الحمل الحراري و الحمل الحراري القسري.  وكذلك يتقن الطالب الطرق الرياضية و المعادلات المتعلقة بتحليل التوصيل الحراري عندما يكون في اتجاه واحد و كذلك في اتجاهين.

المخرجات التعليمية    Intended Learning Outcomes (ILOs)

يتعرف الطالب علي طرق انتقال الحرارة و  اهميته عند تصميم منظومة ما و يفهم الطالب اهمية معادلات التوصيل الحراري عندما يكون الوسط مستقر و كدلك عندما يكون الوسط غير مستقر و ربط الجانب النظري بالتطبيق العملي في اختيار نوع العزل. يفهم الطالب  اساسيات الحمل الحراري و الحمل الحراري القسري و التي تساعده في اختيار نوع المبادل الحراري المناسب لتطبيق ما.

طریقة التدریس     Teaching Strategy

طريقة التدريس في هذا المقرر هي المحاضرات لشرح النظريات والمفاهيم وتعزيزها بالأمثلة والتطبيقات.

التقییم                 Assessment   

الامتحان الجزئي الاول (تحريري – 20%)

الامتحان الجزئي التاني (تحريري- ٢٠%)

الأعمال (الحضور والغياب وواجبات منزلية – 10%)

الامتحان النهائي (تحريري – 50%)

Course Module

Quality Control (ME471)

وصف المقرر الدراسي  لمادة ضبط جودة

COURSE DESCRIPTION

Introduction to basic concepts of quality engineering. Quality definition, and quality dimensions. History of quality development. Quality pioneers; Deming’s, Joran, Shewhart, Taguchi etc.. Further, Introducing the Statistical process control (SPC) methods; Methods for productivity improvement, control charts, sampling techniques, Process variability, Process capability, An introduction to Total quality management (TQM). Furthermore, this course will teach students how to use the statistical packages and software to implement the quality tools in process/ product improvement. Taguchi loss function, Design of Experiments, Noise to signal Ratio (NSR).

COURSE OBJECTIVES:

  • Understanding the meaning of quality of its dimension, history of quality development.
  • Identify and outline the key statistical techniques used in quality engineering
  • Design appropriate control charts and interpret the results
  • Evaluate the process capability in manufacturing to meet the required design specifications.
  • Design effective sampling plans for inspection/acceptance
  • Design and implement of Design of Experiments to determine optimum settings for the controllable parameters of a product/process.
  • Apply the principles of robust design to determine an optimum set of values for the controllable parameters of a manufactured product and/or a manufacturing process
  • Using Minitab software to analysis data, determining the main effects of factors, study the interaction among factors, and draw conclusions analysis.
  • Understand the Total Quality Management (TQM) system to improve the quality based on the customer satisfaction.
  • Implement the Quality function deployment (QFD) to defining customer needs or requirements and translating them into specific plans to produce products to meet the customer needs.

STUDENT LEARNING OUTCOMES

By the completion of this course, students will be able to:

  • Understand the meaning of quality and apply quality tools to improve the productivity
  • Design and conduct experiments, as well as to analyze and interpret data
  • Conducting and collecting data to improve the quality of product/ process based on quality engineering tools.
  • Learn how to implement statistical package (Minitab) to identify the best setting of a process
  • Identify the interaction among factors to optimize the performance.
  • Learn quality control charts and how to be used to reduce variability in process.
  • Implementing the sampling technique and determining the probability of acceptance.

PREREQUISITES

NA

TEXTBOOK: 1- Montgomery, Douglas, C., Introduction to Statistical Quality Control )

Click here to download the SPC textbook

2- Ranjit K. Roy, ”Design of Experiments Using The Taguchi Approach: 16 Steps to Product and Process Improvement. 569 Pages 2001

 Topics to be Covered:

Topic Duration in Weeks
Introduction to Quality 1
Quality Control tools (control charts, process capability 2
Sampling techniques 2
Taguchi Loss function and Taguchi approach) 2
Experimental Design or Design of Experiment (DOE) 1
Implementation of Minitab software to identify the best setting 1
Main effects and interactions (DOE) 2
Write a final report (Quality improvement) 2

GRADING AND EVALUATION

5% of the final grade for Assignment No.1 (Quality definition and dimensions)

5% of the final grade for Assignment No.2 (Quality Charts)

5% of the final grade for Assignment No3 Capability and acceptance sampling)

5% of the final grade for project Assignment No.4 (Design of experiments)

20% of the final grade for Midterm

60% of the final grade for Final exam

IMPORTANT DATES

ONE MIDTERM EXAM: TBA

FINAL EXAM: TBA

Course Module

 Product Design and Development

(ME475)

وصف المقرر الدراسي  لمادة تصميم منتج

COURSE DESCRIPTION

The course aim is to provide student with the concepts and tools for the design of new products. The different approaches and methodologies for the design of new products, the stages of the design project, the design and the quality and the fundamental practices of design are review. Economic, financial and operational evaluations. Criteria for the selection of new products. Product life cycle. Also the mechanisms and approaches for the introduction of new products.

COURSE OBJECTIVES:

  • Teach students how to identify and develop of a key ability in the value creation of a business.
  • Generate, integrate and combine ideas for the successful launching of new products in the market, (including the design of a package prototype).
  • Provide students with the concepts and tools for the design of new products.
  • Demonstrate different approaches and methodologies for the design of new products.
  • Identify the stages of the design project, the design and the quality and the fundamental practices of design are review Economic, financial and operational evaluations
  • Develop skills of evaluation of the attractiveness of a category market of a new product.
  • Introduce the leadership and the teamwork in the management of a launching project.

 INTENDED LEARNING OUTCOMES (ILOs):

students would get the ability to:

  • Develop and conduct appropriate experimentation, analyze and interpret data, and use engineering judgment to draw conclusions.
  • Identify, formulate, and solve complex engineering problems by applying principles of engineering, science, and mathematics.
  • Create a collaborative and inclusive environment, establish goals, plan tasks, and meet objectives.
  • Communicate effectively with a range of audiences.

Developing the skills of speaking and writing, as well as the argumentation and the effective presentation of proposals, research plans and launching plans.

Acquire and apply new knowledge as needed, using appropriate learning strategies.

PREREQUISITES

ME 463 – Operation Research

 

TEXTBOOK: Ulrich, Karl, and Steven Eppinger. Product Design and Development. 3rd ed. New York, NY: McGraw-Hill, 2003. ISBN: 9780072471465.

Topics to be Covered:

Topic Duration in Weeks
Chapter 1: Introduction: Who Designs and Develops Products 1
Chapter 2: Development Processes and Organizations 2
– The Product Development Process 1
Chapter 3: Opportunity Identification 1
Chapter 4: Product Planning 2
Chapter 5: Identifying Customer Needs 2
Chapter 6: Product Specifications 2
Chapter 7: Robust Design 1

 

GRADING AND EVALUATION

10% of the final grade for Assignment

10% of the final grade for project

20% of the final grade for first Midterm

50% of the final grade for Final exam